Konstnären tecknar med en vass diamant- eller stålnål på en blank kopparplåt. Teckningens spår fylls med tryckfärg, och bilden överförs från kopparn till papperet i en grafikpress. Så blir en torrnålsgravyr till.
Torrnål är den mest direkta av metallgrafikens metoder. Av utövaren krävs trots det känslighet, skicklighet och förtrogenhet med tekniken. Själva tecknandet är en sensibel och meditativ händelse. Det koncentrerat fysiska i tecknandet betonar närvaron och beröringen. Konstnären tvingas att avancera långsamt. Gravyrnålen rör sig på kopparens yta och konstnären känner motståndet. Endast genom erfarenhet är det möjligt att förutse den färdiga bildens toner, ty tecknandet görs i blindo. Det svaga spåret som tecknats i plåten skiljer sig från det som återges på pappret, och först då konstnären lyfter avdraget från pressen kan hen vara säker på slutresultatet.
Till denna utställning ville Maija Albrecht bjuda in tre kolleger, vars sätt att arbeta påminner om hennes eget. Verken förenas av det lilla formatet och det tysta uttrycket som genom sin hemlighetsfullhet inte vill förkunna någonting. I stället antyder dessa bilder att subtila gråtoner, små detaljer och bildens mångtydighet kan ha en djupare betydelse.
Maija Albrecht är född 1967. Hon bor och arbetar i Ingå.
Mikael Kihlman är född 1953. Han bor och arbetar i Stockholm.
Liina Mäki-Patola är född 1985. Hon bor och arbetar i Helsingfors.
Lars Nyberg är född 1956. Han bor och arbetar i Uttersberg, i Sverige.

Suomi
English