Nina Kerola ja Annette Hammarén ovat taiteilijoita, jotka arvostavat painetun kuvan ilmaisukeinoja sekä käsityötä. Samalla he käyvät vuoropuhelua jossa tarkastellaan paikkoja. Heidän kuvamaailmansa on lähtöisin eri paikoista ja he käyttävät sen luomiseen erilaisia menetelmiä, mutta molemmat herättävät ajatuksia oman ympäristön tutkimiseen. Ympäristöt voivat olla tuttuja, kuten taloa ympäröivä metsä tai tutkimattomia kuten järven pohja, jossa paljaat jalat kahlaavat kylmän veden kaislikossa
Nina Kerolan kuvissa taiteilija itse esiintyy naishahmona avoimissa maisemissa. Hänellä on halu tutkia tuntematonta ja jatkaa matkaa, vaikkei tiedä mihin päätyy. Samat puut ja muut elementit toistuvat kuvissa muistutuksena siitä, miltä tuntuu löytää vanhoja muistoja uudessa paikassa. Kerola osoittaa myös vahvaa tarvetta palata kotimaahansa. Hän löytää inspiraationsa uusiin kuviin Suomen maaperästä. Memories of Before (Muistoja menneisyydestä) -kuvasarjassa hän palaa lapsuutensa kotiin. Paluu menneisyyteen voi myös olla liikettä eteenpäin.
Annette Hammarénille luova työ on osa tutkimusta. Valmis kuva näkyy vasta myöhäisessä vaiheessa, ja se on sekä hallittujen että sattumanvaraisten elementtien tulos. Myös hänen kuvansa sisältävät tarinoita menneisyydestä. Geodesiassa käytetään eräänlaisia torneja kuvaamaan historiallisesti maiseman topografiaa. ”Hjalmar-setä” on sukulainen, joka osallistui näiden rakentamiseen ja dokumentointiin 1900-luvulla. Green Landscape on vihreä maisema, jossa ei erotu puita tai kasveja, mutta kuitenkin kuva antaa voimakkaan tunteen luontoon kuulumisesta. Hammarénin kuvien haku sai uuden suunnan sen jälkeen kun runsaasti hänen materiaaliaan tuhoutui Ruotsin kuninkaallisen taideakatemian tulipalossa Tukholmassa vain muutamia viikkoja ennen näyttelyn avajaisia. Tragediasta syntyi haaste, joka johti eteenpäin ja uusiin ilmaisutapoihin. Tämän odottamaton tapahtuman seurauksena sekä Hammarén että Kerola kehittivät uusia työtapoja ja kuvia.
Susanne Ewerlöf kuraattori